11 kwietnia 2007

NAS

NAS, czyli Network Attached Storage. Temat ostatnio nie tylko modny, ale wręcz konieczny. Niezbędny jak woda na pustyni. Czemu? Prosta piłka: Mam w tej chwili w domu ponad 40 GB zdjęć cyfrowych. Liczba ta rośnie z częstotliwością średnio 0.5GB - 1GB na tydzień. Do tego jakieś 40GB plików MP3 (wszystkie CD przegrane do iTunes), sporą kolekcję filmów z kamery, trochę divixów i innego śmiecia. Gdzie to wszystko trzymać? Ja korzystać z tych wszystkich zasobów za pomocą kilku komputerów (sam mam w tej chwili w domu 4 szt a myślę o zakupie kolejnych)?

Kiedy kilka lat temu przesiadłem się z wewnętrznego, 80GB dysku w komputerze domowym na tani NAS (taki "nasik") firmy Argosy, do którego wsadziłem dysk 160GB, byłem przekonany, że nareszcie mam spokój. Wszystkie zasoby stały się dostępne do współdzielenia przez wewnętrzną sieć, a nawet przez Internet - oczywiście tylko wydzielona część (mogłem więc przydzielić kumplowi konto FTP do wrzucenia mi zdjęć z jego komputera). Serwerek miał interfejs sieciowy Ethernet tylko 10 Mb, więc działał dość wolno przy dużych plikach, ale w sumie dało się z niego w sensowny sposób korzystać. Problem nastąpił, gdy a) zapełniłem go całkowicie, b) zacząłem korzystać z Windows Vista. Ten drugi problem rozwiązał się po zainstalowaniu odpowiedniego, zgodnego już z Vistą, upgradeu firmware'u, lecz pierwszy problem - pojemność - pozostał. Zacząłem się więc rozglądać za alternatywą.

Moje Argosy zmieści co prawda dysk 250GB, ale tylko IDE, a o taki dysk teraz trudniej. No i ta niska prędkość ostatnio denerwuje mnie mocno. Jest co prawda wersja Argosy, która działa z dyskami SATA, ale chciałbym spróbować jakiegoś zupełnie innego producenta. Tak na szybko i na dziś wzrok mój padł na dwa urządzenia:



  1. D-Link DNS-323

  2. Netgear SC-101T

  3. Słynny już Linksys NSLU2 plus jakakolwiek obudowa SATA na USB 2.0

Netgear jest nowiutki, a tańszy od D-Linka więc zacząłem od niego. Po poczytaniu opisów na stronie producenta i znalezieniu opisów w Polsce (niewielu, bo to dopiero wchodzi), już prawie byłem namówiony, ale odpaliłem ulubione Retrevo (takie Google dla gadżeciaży) i znalazłem szybko recenzję poprzedniego modelu, do której komentarze były jednoznacznie druzgocące. Innymi słowy: dziękuję, ale raczej nie. Skoro poprzedni model był tak beznadziejny, to wolę nie być tym, który sprawdzi, czy obecny jest podobnie do bani.


Dużo ciekawiej zapowiada się D-Link, choć nie lubię tej firmy (w pracy miałem przez jakiś czas ichni print-server, który psuł się co chwila). Ale zapowiada się to lepiej, bo ma wbudowany print serwer oraz serwer iTunes. Nie piszą o tym iTunes serwerze głośno w materiałach (może boją się Apple), choć piszą o serwerze UPnP AV. Na stronach D-Linka jest jednak jedna wypasiona rzecz: emulator. Dzięki niemu można się naocznie przekonać jakie opcje konfiguracyjne takie urządzenie posiada. Ten serwer iTunes mnie przekonuje, choć NSLU2 też to potrafi.


To ostatnie (magiczne) urządzenie firmy Linksys jest najciekawsze. Najbardziej otwarte i uniwersalne. Rzeczywiście liczba dodatków i rozszerzeń, które do niego zostały zrobione jest imponująca. Urządzenie jest sprawdzone i ma już swoją historię. Szkoda, że port tylko 100MB, ale i tak będzie sporo szybciej niż Argosy. No i w sumie najtaniej.


Na co się więc zdecydować? Może jakieś ważne urządzenie pominąłem??

6 komentarzy:

[•_•] pisze...

jak klikam na link w punkcie 3 - słynny już ... to wyskakuje: Error #404: File Not Found

Blazej Kotelko pisze...

Dzięki Chato! Już naprawiłem.

Anonimowy pisze...

Witam.
Mam taki sam problem.
Jeszcze jest WD My Book World Edition - 500GB. Albo WD My Book World Edition II - 1 TB.

Ja w dodatku planuje przejsc na apple, wiec co bedzie dzialalo tez z nim? Czy netgear bedzie dzial tylko ze swoim oprogramowaniem pod windows?

Blazej Kotelko pisze...

Z tego co wiem, to Netgear z Apple może mieć poblem. Argosy ma (sprawdzałem), tzn. generalnie Apple ma problem w OS X. Zobacz tu: http://www.macwindows.com/tiger.html#SMB1

Co do WD to dzięki za tip. Takich NAS-ów jest wiele (np. BUFFALO) ale szukam takich, które są dostepne w sensownych cenach w Polsce.

Anonimowy pisze...

Znalazlem jeszcze jedno, w Polsce dystrybutorem jest action.pl
thecus n2100 - 2x hdd sata, niezalezne od twojego OS, moze byc serwerem iTunes i mozna doinstalowac mu modul sciagajacy torrenty.
http://metku.net/index.html?path=reviews/n2100/index_eng
I tutaj cale wiki:
http://onbeat.dk/thecus/index.php/Main_Page


No i sa jeszcze w Polsce urzadzenia qnap, oferujace to samo co thecus, ale ich cena to kosmos.
http://sklep.profipc.pl/go/_info/?id=89

Anonimowy pisze...

WD jest chyba nie do dostania w Polsce - przynajmniej jak na razie nikt nie potrafi ze sklepow/dystrybutorow nie potrafi tego sciagnac.

Zdecydowalem sie na d-link dns-323 + 2x seagate 7200.10 250GB.