3 lutego 2007

Błażej lub Blaise - imieniny 3 luty

Dziś są moje imieniny. Z tej okazji kilka spraw dotyczących imienia "Błażej". Jak wiadomo Św. Błażej (zginął za czasów cesarza Dioklecjana) jest patronem mówców oraz generalnie gardła i strun głosowych w szczególności (ponieważ w więzieniu wyleczył chłopca, który połknął ość). W Polsce imię to jest notowane od XIII wieku w różnych formach: Błaż, Błażej, Błażek, Błażko, Błożej. Imię wywodzi się od łacińskiego słowa oznaczającego "gadać". Ci, którzy mnie znają przyznają, że moi rodzice trafili. Jestem gadułą, choć nie widac tego po tym blogu, który uaktualniam sporadycznie (nad czym ubolewam).

Co do mojego charakteru, to księgi imion opisują go następująco: "Osoba ta jest niezwykle bardzo wrażliwa i orginalna. Lecz również też agresywna i nerwowa. Ma duże szanse by przewodniczyć innym, ponieważ jest osobą bardzo odważną i dobrze zooraganizowaną. Gdy już znajdzie na swej drodze miłość swego życia staje się osobą łagodniejszą, wzorowym współmałżonkiem, dobrym rodzicem i wspaniałym przyjacielem."

Św. Błażej jest patronem chorwackiego miasta Dubrownik, w którym byłem kiedyś będąc jeszcze dzieckiem. W tym roku mam nadzieję wybrać się tam ponownie (jest taki plan) - tym bardziej, odbywa się tam festiwal Świętego Błażeja. Zobacz Dubrovnik z satelity.


Najbardziej znanym Błażejem w historii był oczywiście (poza Świętym Błażejem) francuski naukowiec i filozof Blaise Pascal. Od jego nazwiska wywodzi się oczywiście jednostka ciśnienia Pa.W 1645 roku wymyślił Pascalinę, drugą na świecie maszynę liczącą (zdjęcie poniżej), która potrafiła dodawać (więcej tutaj). Pewnie dlatego ciekawią mnie komputery.


Na zakończenie aforyzm - najwyraźniej o mnie:


Kiedy masz w domu Błażeja,
nie umrze w tobie nigdy nadzieja.

Brak komentarzy: